Skip to main content

Vores omgivelser

Indelivet

Børnenes Univers er indrettet med store lyse lokaler og opdelte rum, som gør det muligt at dele børnene.

Vores garderobe er indrettet med et rum til hvert barn, hvor der er et billed af barnet på. Her er der plads til skiftetøj, overtøj og fodtøj. Børnene har selv mulighed for at hente deres overtøj og sko, så de kan tage det på og komme ud i naturen. Her er hjælp til selvhjælp en stor del af børnenes hverdag.

Vores køkken/all-rum er huset hjerte. Her mødes alle børn om morgenen og afsluttet om eftermiddagen, de dage vi ikke er ude. Til køkkenet er der lavet er repo, hvor børnene kan stå og hjælpe med madlavningen.

Ugens hjælper er to børn, som skal hjælpe med at sætte maden på bordet og dele knive og gafler ud. Alle børn rydder af igen, når de er færdige med at spise. De skraber madresterne af tallerknen og sætte bestikket til vask.

Her øver vi også hjælp til selvhjælp. Det giver børnene ejerskab og succes, hvilket er vigtigt for at udvikle deres selvværd.

Vuggestuebørnene har deres eget lokale, hvor de spiser og leger, når de ikke er ude. Hertil kan vi lukke døren og skabe ro og trygge rammer til leg og udvikling. De har faktisk tre rum, så det er muligt at opdele børnene i mindre grupper, så de får mulighed for fordybelse.

Toilettet er stort og indrettet med automatiske vandhaner, sæbedispenser og papirsholdere. Børnene hjælpes med at vaske hænderne inden måltiderne og efter toiletbesøg. Sådan en håndvask går som en leg, når alt ting sker automatisk og med en sang.

Der er pulseplads til de mindste og potter til toilettræning, for dem der har modet til det.

Til vores første sal er der en bred børnevenlig trappe, hvor vi igen får trænet motorik ved at gå og og ned ad den.

På første sal der er et stor alrum, hvor der inviteres til forskellige lege. Det kan være lege-byggeri, bondegården og dens dyr og maskiner, der kan køre på den grønne mark, leg med puslespil eller kreativ leg.

Fra alrummet er indgangen til vores tumlerum – med mange skumredskaber og bomme. Herinde er der også mulighed for at lave biograf, digitale spil eller andet digitalt vis vores vores skærm.

Modsat tumlerummet  der indrettet et gennemgangsrum med små runde “alkover” i skunken. Her inviteres til rolleleg, klæd-ud-leg og danselege, Vi har to pleje ophængt og en kasse med klæd-udtøj.

Det er på første sal vores “før skole” gruppe sidder og spiser og lave skolerelateret arbejde/opgaver.

Krop og sanser

Vores tumlerum er det vigtigt og elsket rum.

Her kan man få brugt kroppen, sved på pand og igennem de lege udviklet deres bevægelses kompetencer.

Vores sanser arbejder sammen, så vi kan bevæge os sikkert og effektivt. Virker samarbejdet, har vi et godt grundlag for kropsforståelse, kropsbevidsthed og koordination mellem hjerne og krop.

Når vi arbejder med grovmotorikken, har vi fokus på bl.a. andet disse omårder:

Balance, koordination og styrke. Det er bla. styrken i coren, som hjælper med at mindske uro og at kunne sidde stille i spisesituationer eller andre stillesiddende aktiviteter.

Når børn kravler, tumler, ruller og danser, så bygger de fundamentet for både læring, trivsel og selvtillid.

Vestibulærsansen – også kaldet balancesansen, registrerer hovedets bevægelser og påvirker balance, hjernens parathed, aktivitetsniveau, øjenbevægelser og koncentration.

Den proprioceptive sans – også kaldet muskel-led sansen, giver hjernen information gennem vores led, muskler og ligamenter om, hvor vores krop er, og hvad den laver.

Den taktile sans/følesansen – registrerer blandt andet tyngde og vibration. Fx vil det for at kunne stå på et ben – være nødvendigt at kunne mærke hvor under foden tyngden skal være for at holde balancen.

Udelivet

Vi vil prioritere udelivet højt og at bruge naturen til udvikling og indlæring. Alle børn i Børnenes Univers vil opdage den grønne natur under trygge rammer. At vi passer på naturen og hinanden.

Børnene vil opleve naturen en sommerdag og en dag i regn og rusk. Vi vil bruge årstidernes skiftende farver og dufte.

Vi vil sammen forundres over naturens krible/krable dyr og lære om disse.

I naturen er der højt til til himlen, men også i dagen. Her er der plads til at være alene og mulighed for at være sammen i en større flok.

I naturen er der plads til alle og i sanserne styrkes. Sanseindtrykkene er stærke og mere varierede i naturen, derfor styrker udelivet børns grundlæggende opmærksomhed og byder på alsidige oplevelser.

Naturen gavner både motorikken og fysikken
Når børn bevæger sig i ujævnt og udfordrende terræn udendørs, forbedres balanceevnen, grovmotorikken og koordinationen.

Børn har et højt aktivitetsniveau og udfordres rent fysisk i naturen, derfor øges styrken samt udholdenheden og sundheden.

Vi har indrettet os med en lækker legeplads i naturtro materialer og med udfordringer til alle aldre. Legepladsen er indrette med syn for udviklingen og her kan der gynges, drejes rund, klatre og rutsjes.

Der er forskellige niveauer og underlag, hvilket er med at at udvikling børn grovmotorik når de går/kravler.

Vores staklade er indrettet med et lukket rum, hvor børnene kan sidde ude at spise, når det regner eller blæser. Det gør, at de største børn kan være ude mange måneder om året. Under halvtaget i stakladen er der en sandkasse, hvor vi kan være i skygge når solen skinner mest om sommeren og dermed beskytte børnene for solen stråler. Her inspirerer omgivelserne til sjov og leg.

Stakladen

I vores staklade er der mulighed for leg og hygge, selvom der er regn og rusk udendørs. Det er her børnehaven spiser deres måltider, når de ikke kan sidde ude i det fri.

Under vores overdækket terrasse er der sandkasse og borde/bænke, hvor vi kan nåde et eller flere af vores måltider i løbet af dagen.